^Start

foto1 foto2 foto3 foto4 foto5


Colectia numismatica cuprinde 14.500 monede

Colectia de istorie a tehnicii numara 900 piese

Colectia de carte si istoria artei - 300 de exemplare

Colectia de arta populara si etnografie - 1121 de piese

Program vizitare: Luni - Sâmbătă, 09:00 - 17:00

Vizitatori

Azi
Saptamana asta
Luna asta
Total
418
3993
35778
3369088

# în secțiunea "Biblioteca electronică" puteți citi online publicațiile noastre

Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Vernisajul expoziţiei personale Petru Galiș la ReșițaMuzeul Banatului Montan în parteneriat cu Primăria Municipiului Reșița, Lions Club Reșița Montană, Lions Club Onix și Lions Reșița Kindness vă invită la vernisajul expoziției personale PETRU GALIȘ.

În cele 56 de lucrări, mai multe paliere de discurs și cercuri concentrice de metafore formează o expoziție unică. Discursul artistului este o formulă de evidențiere a metaforei limitelor, exterioare și intime, dar și a metaforei trecerii. Pictorul se dedublează, privește și din afară dar și dinăuntru, este stăpânul șugubăț ce a lăsat poarta întredeschisă, ca o invitație, dar și timidul ce împinge poarta și mai mult. (Auto?) Limitarea aduce cu sine discursul secundar al posibilității, al opțiunii: optăm să facem pasul decisiv al intrării sau al ieșirii, chiar pe poarta întredeschisă, prin ușa coliviei. Maestrul Galiș nu se oprește aici, ci duce la paroxism relația sa cu spațiul - cu limita, cu orizontul – căci se dizolvă în detaliile filigranate ale interioarelor, în lumea materială. Astfel, spațiile lui Petru Galiș se autodevorează, se închid/se deschid? devenind din ce în ce mai mici, precum o păpușă rusească și se sparg în fragmente, astfel încât cel care privește să se apropie de pânză, să fie absorbit în lumea ei.

Poarta traforată în culoare închide și deschide concomitent, prin poartă se trece în lumea artistului, vizitatorul atinge intimitatea lui; prin poarta barocă, forjată, se pătrunde din cunoscutul de dincoace, al privitorului, în ne-cunoscutul de dincolo. Trecerea poate fi și ea uitată, schimbată, restaurată, în lumea de dincolo de dincoace se poate reveni asupra deciziilor, poți restaura trecutul sau măcar poți plănui asta, în cazul în care coordonata locativă este sfâșiată de cea temporală.

Lucru de mână, dantelele gata să-și ia zborul, rod al aceleiași filosofii a trecerii (dantela este o rețea, care lasă să se vadă prin ochiuri de lumină) deschid un nou spațiu, inițiatic, de lumini și umbre. Spațiul limitat al intimității este dedicat simțurilor și amintirilor, nucleul artistic se coace din ele și, în sfârșit, artistul se regăsește pe sine în el însuși. În mod similar, forzațul este dantela din lumea cărților, este metafora trecerii de la declarația de pe copertă în lumea narațiunii.

Metafora supremă însă este colivia și pasărea ei. Simbol al libertății, pasărea poate fi claustrată, dresată să-și uite menirea. Pentru Petru Galiș, păsările sunt atât de libere, încât pot părăsi pânza, pot fi stăpâni și supuși, pot să-și răstoarne locul de claustrare.

Un discurs secundar, dar care derivă din cel al coliviei, este acela al Marelui Combinator, în fond al aceluia care învârte rotițele sistemului, care știe că lucrurile se întâmplă după dorința sa, cuprins în seria Eseu despre marele combinator, un combinator-creator, filosof.

Evenimentul va avea loc joi, 5 august 2021, începând cu ora 18:00, în sala Ion Sălișteanu la Muzeul Banatului Montan.

Volume publicate
Banatica
Vanzare de carte